Egészségügyi Szolgáltatások Elektronikus Nyilvántartása (ESZENY)
2023. május 11-én a Magyar Közlönyben kihirdetésre került az egyes egészségügyi, egészségbiztosítási és gyógyszerészeti tárgyú törvények módosításáról szóló 2023. évi XIX. törvény, melyre tekintettel a Nemzeti Népegészségügyi Központ (továbbiakban: NNK) bevezeti az Egészségügyi Szolgáltatások Elektronikus Nyilvántartását (továbbiakban: ESZENY). Az új rendszer az NNK és valamennyi Kormányhivatal népegészségügyi feladatkörében eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatal (továbbiakban Járási Hivatal) előtti egészségügyi szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos elektronikus ügyintézés helyszíne.
Az új elektronikus ügyintézést biztosító és támogató ESZENY rendszeren belül több modul (működési engedély, területi ellátási kötelezettség nyilvántartása, stb.) került kialakításra. A kialakított modulok fokozatosan, egymást követően kerülnek bevezetésre. Első körben a Működési engedély modul bevezetése valósul meg.
Az ESZENY indulását követően az egészségügyi szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos kérelmeket, illetve bejelentéseket kizárólag a fenti rendszer használatával, elektronikusan lehet benyújtani. A nem megfelelő módon (pl. papír alapon vagy E-papír használatával) benyújtott kérelmeket a Hatóság az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 46. § (2) bekezdés alapján visszautasítja.
De mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy minden olyan módosítás ami az optika (ránk ez vonatkozik, de ide tartozik minden egészségügyi intézmény) működési engedélyét érinti, azt ezen a felületen kell elintézni. Ide tartozik a változtatás és új engedélyek ügyintézése is. Más felületen nem is fogadják, tehát sem e-papíron, sem e-mailben, sem személyesen.
A felület leköveti a korábbi A-B-C-D lapok struktúráját és még egy kis extrával is szolgál: jóval egyértelműbb a kitöltése, ugyanis nem enged két eltérő adatot összemosni. Például ha egy optometria engedélyt szeretnénk, aminek a kódja 0704, akkor eddig ki kellett keresnünk, hogy mi a hozzá tartozó ellátási forma. Amit az ügyintéző vagy jól tudott, vagy nem. Mostantól akár ellátási forma irányból közelítjük meg, akár szakmakód szerint, csak egyet enged választani így nem lesz belőle további probléma, elírás. Ez azt eredményezi, hogy kevesebb hiánypótlásra fog sor kerülni. Amennyiben valamit még utólag kérnek be, szintén itt kell pótolni. A felület automatikusan számolja az eljárási díjat is és a fizetést is a rendszeren belül lehet intézni. Az oldalon mellékleteket is fel lehet tölteni (pl. szakmai program, bérleti szerződés, szerződések), valamint az ügyeket nyomon is lehet követni.
Az ESZENY ügyfélkapuval összeköttetésben van, tehát meghatalmazás esetén is intézhetőek az engedélyek. Bármilyen változásról ügyfélkapun keresztül kapunk értesítést.
Ha van gyakorlati tapasztalatotok, akár pozitív akár negatív, írjátok meg nekünk kommentben.