Okkul! Join the cult!

Az OKKUL szemüvegmárka iránti rajongásom talán a nulladik percben kezdődhetett, hiszen egy közös ismerősön keresztül titkon már régóta követtem Fábián Zsanett kreatív tevékenységét, talán amiatt is, mert hamar feltűnt számomra, hogy férjével Major Szabolccsal mennyire vagány szemüvegeket viselnek. A szívem mélyén mindig megmaradtam profán szóval élve “metálosnak” és különcnek, így az a szubkultúra, melyet a házaspár már önmagában a megjelenésével is képvisel, szívet melengető számomra a mai, sokszor az egyéniséget inkább nélkülöző társadalomban. Az OKKUL brand egyértelműen tükrözi különleges stílusukat, rajongásukat az egyedi szemüvegekért, ami üdítő látvány az optikai közösségben és “bestsellerek világában”. Úgy gondolom minden optikus kollégát büszkeséggel tölthet el, hogy ezek a keretek valóban manufaktúra jelleggel, kézzel készülnek Budapesten. A márka megkerülhetetlen, hiszen minden keret egy egyedi remekmű, lépten-nyomon találkozhatunk az OKKUL szemüvegeivel előadókon is. Én személyesen a legutóbbi MIDO kiállításon találkoztam velük és vallottam be évek óta tartó rajongásom, most pedig egy interjú keretében betekintést nyerhetünk az OKKUL világába, melyet fogadjatok szeretettel.



Okkul!

  1. Honnan indult az OKKUL története? Miért kezdtetek el szemüvegeket készíteni?

Nagyjából 8 évvel ezelőtt egy londoni látogatásunk alkalmával Camden Town-ban találtunk egy General Eyewear üzletet, ahol a srácok sok válogatott vintage keret mellett saját, kézzel készült kereteket is árultak. Zsani egyből beleszeretett egy kézzel készült keretbe, ami abszolút szakított minden „normális” kerettel, amit addig látott. Természetesen megvettük ezt a keretet és azóta is szívesen hordja. Nekem nagyon tetszett az ötlet és az üzlet, amit létrehoztak, így nagy örömmel vásároltunk náluk.

2020-ban a nagy otthonmaradásokban jutott Zsani eszébe, hogy ő milyen szívesen készítene szemüvegeket, „nem lehet olyan nehéz” mondta. Rendelt acetát lapokat és egy ötvös fűrészt, aztán végignézett mindent a neten, hogy hogyan is kell elkészíteni egy szemüveget. Engem mindig is érdekelt az arculat, és rajongok az olyan márkákért, amikben nagyon erős az üzenet és a storytelling, így nekem is izgalmas feladat volt a név, arculat és a vízió kitalálása. Persze ez is mind csapatmunka volt. Fontos, hogy jelenleg is az vezérel minket, hogy olyan szemüvegeket hozzunk létre, amik tökéletesen hangsúlyozzák viselőjük különlegességét, merészségét vagy éppen finomságát, hogy olyan használati tárgyakat hozzunk létre, amikre a viselőjük boldogan néz, mert tudja, hogy olyan szeretettel és odaadással készült, amit nem lehet manapság megtalálni a nagy márkák által gyártott szemüvegekben. Fontos nekünk, hogy olyan minőséget alkossunk, ami elkíséri a tulajdonosát sok-sok éven keresztül és az okkul szemüveg ne még egy szemüveg legyen, ha nem az, amit boldogan vesznek fel az emberek.

  1. Mi inspirál titeket?

Az inspirációink olyan tárgyak és márkák voltak, amik nem félnek különbözni, misztikusnak és exkluzívnak lenni mai tömegben gyártott termékekkel szemben. Hangulatban például nagyon tetszenek nekünk az Amerikában az 50-es években teret hódító titkos társaságok, az olasz okkultista csoportok, tarot kártyák, boszorkányok és minden, amit kicsit is titokban kellett tartani a nagy tömeg előtt. Azok a társaságok, amikben összekacsintásból tudtad, hogy a másik ember is hasonlóképp gondolkozik, mint te. Innen van például a „join the cult” a kommunikációnkban is. Designt tekintve nagyon szeretjük az Art Deco hangulatot, a brutalista tárgyakat és építészetet, és nagyon fontos szabályunk, hogy nem definiálunk olyat, hogy túl sok. Ezekből adódik össze az okkul minden eleme, de igazából azok a keretek kerülnek a kollekcióba, amik megfelelnek ennek az összes elvárásnak, a hordhatóság és az esztétika mellett.

  1. Mi okozza a legnagyobb örömet?

Az egyik legjobb élményünk volt, hogy a Mido-n találkoztunk egy olasz lánnyal, aki egy nagy optika hálózatban dolgozott optometristaként és teljesen beleszeretett az egyik Luna szemüvegünkbe. Ahogy beszélgettünk, kiderült, hogy nem hordhat munkába olyan szemüveget, ami nincs a portfoliójukban, így emiatt nem tud tőlünk vásárolni. A 3 nap alatt többször is visszajött hozzánk felvenni a szemüveget, és az utolsó napon úgy döntött, hogy mindegy mi lesz, ő ezt most megveszi magának a születésnapjára. Tekintve, hogy az egy demó szemüveg volt, mondtuk neki, hogy készítünk egy újat. Felvettük a kapcsolatot whatsappon és onnantól a szemüvegkészítés minden egyes fázisáról küldtünk neki videót és képeket. Nagyon örült neki, hogy része lehet a gyártási folyamatnak és közben nagyon sok dicséretet kaptunk tőle és együtt értékeltük, hogy milyen különleges az, hogy az okkul milyen kapcsolódás lehet emberek között. Mikor elkészült a szemüveg, ezer üzenetet kaptunk, hogy mennyire nagyon szereti és minden nap hordja is a szemüvegét (néha munkában is) ☺. Ez nagy örömet okozott nekünk és erős visszaigazolás volt, hogy jó, amit együtt kitaláltunk. 


  1. Mi okozza a legnagyobb kihívást és mi lendít tovább titeket?

A legnagyobb kihívást talán az okozza, hogy sok más szakma mellett a szemüvegkészítés is teljesen kikopott Magyarországról, így saját magunknak kell kitalálunk és -tapasztalnunk minden folyamatot és gyártási nehézséget. Szerencsére mostanra megismertünk olyan embereket és vállalkozásokat, akik sokat segítenek ebben, de a merész formák és erős keretek miatt így is sok időnk telik a kutatás-fejlesztéssel, ami persze nehéz, de közben nagyon izgalmas is. Ami abszolút tovább lendít minket a nehézségeken az az, hogy olyan embereket ismerhetünk meg a szakma által itthon és külföldön is, akik nem konkurenciaként tekintenek ránk, hanem segítőkészen, befogadó közösségként állnak hozzánk és ezért nagyon hálásak vagyunk nekik.

  1. Mi a tapasztalatotok a szemüvegviselőkről?

Mivel egyikőnk sem ebből a szakmából jön, így sajnos nehéz átfogó véleményt alkotni a szemüvegviselőkről. Azt gondolom Magyarországon talán túlnyomóan csak az visel szemüveget, akinek muszáj a látásjavítás miatt, vagy vesznek az emberek egy napszemüveget a funkciója miatt, és kész. Én például nagyon szeretem az esti szemüvegeket viselni napközben is az irodában akár, mert nagyon szeretem ahogy hozzáadnak az aznapi öltözékemhez. Külföldön teljesen más kultúrája van a szemüvegviselésnek és talán ezért is külföldön erősebb a márkánk.

  1. Mire vagytok a legbüszkébbek?

A legbüszkébbek a tavalyi Mido kiállításunkra vagyunk, ami abszolút csúcspontja volt eddig az okkulnak, mert elképesztően sokan érdeklődtek a márkánk iránt és nagyon jó fogadtatást kaptunk. Persze nagyon izgalmas volt az is, amikor az utolsó pillanatban el tudtunk juttatni két napszemüveget Ryan Reynoldsnak, aki posztolt is egy storyt benne az Instagramra.


  1. Mik a terveitek, hol látjátok az OKKUL brandet a jövőben? 

Elsődleges célunk, hogy Európa minden nagyvárosában lehessen okkul szemüveget vásárolni. Fontos, hogy minden nagyvárosban egy üzlettel kötünk exkluzív megállapodást, így megőrizve az értékesítés minőségét, hogy csak olyan boltban legyen kapható, ahol olyan tájékozottsággal tudják eladni, ahogy azt a márkát megilleti. Hosszú távon Angliában szeretnénk terjeszkedni és bővíteni a viszonteladóink számát Japánban.

  1. Melyik a kedvenc szemüvegetek? 

Zsani két kedvence a Luna és a díszes Neptune, én a legjobban a Roth-ot és az zöld-bézs átmenetes Balthazaart szeretem.

  1. Hol elérhetőek a szemüvegeitek?

Jelenleg itthon az Orange Optika a viszonteladónk. Rómában a Franklo-val dolgozunk együtt, akik elképesztő kereteket tartanak az egész világból. Hamburgban az Augenblick a partnerünk, és most érkezett meg az első szállítmányunk Osaka városába, Japánba az épice horie üzletébe, akiknél ugyancsak kiváló szemüvegek érhetőek el.


  1. Van legkedvesebb vásárlótok vagy vásárlói történetetek?

Talán a harmadik kérdésben ezt meg is válaszoltam, de szerencsére mivel ekkora a márkánk majdnem minden vásárlónk visszajut hozzánk akár egy Instagram üzenetben vagy jelölésben, szóval mindenkit nagyra értékelünk, aki csatlakozott a „szektánkhoz”.

Képek: https://www.panamyphoto.hu/