Magyarországon világhíres - 1. rész
A kommunikáció
A kérdéskört három fontos kulcsszó köré csoportosítom: a kommunikáció, a piac ismerete és a termékek határai, korlátai. Ezeket lehet akár tágabban is értelmezni, viszont a következőkben kifejtem, hogy a téma kapcsán pontosan mire is gondoltam.
Az első részben a kommunikációé lesz a főszerep.
Aki ismer, az joggal állíthatja azt, hogy a kommunikáció az egyik vesszőparipám. Sok mindent vezetek vissza oda, hogy adott szituációban (akár egy baráti beszélgetésben), adott eladási folyamatban, adott marketing folyamatban nem volt megfelelő a kommunikáció, és ez bizony meglátszódott a vállalkozás teljesítményén.
Mindenki, aki el akar valamit adni, az kommunikál. Kommunikál a célcsoportjával, kommunikál a vevőivel, kommunikál a munkatársaival, kommunikál a tulajdonostársaival, kommunikál a beszállító partnereivel, és gyakorlatilag mindenkivel, akivel a vállalkozással kapcsolatban a mindennapokban érintkezik.
Ezek a folyamatok vagy nevezhetjük őket akár tranzakcióknak is, különböző csatornákon és különböző platformokon mennek végbe. A különbözőségeknek köszönhetően joggal várható el, hogy a különböző csatornákhoz, platformokhoz az ott jelenlévők igényei szerint kialakított kommunikációs eszközöket és stílusokat alkalmazzunk.
Mire gondolok?
Ha pl. cipőket árulok, más termék előnyöket fogok kihangsúlyozni egy 30-as éveiben járó nőnek, aki egy tűzpiros magassarkúban lép be a boltba, és más előnyöket fogok kihangsúlyozni egy olyan, akár 40 éves nőnek, akinek a stílusát az első pillanatban nagyon sportosnak ítélem meg. Máshogy fogom bemutatni a termékemet a Facebookon és máshogy a Tik Tok-on. Míg a Facebookon van lehetőségem akár hosszabb posztot írni és hosszasan taglalni a termékre és szolgáltatásra vonatkozó előnyöket, még a TikTok on inkább készítek egy nagyon pörgős, nagyon figyelem felkeltő videót. A beszállító partnereimmel pedig egy sokkal komolyabb - akár konzervatívabb stílusban fogok egyeztetni a termékekről, a tulajdonostársaimmal pedig a közösen meghatározott hangnemben fogjuk megbeszélni az adott meetinget érintő témákat.
A fent leírtakban rengeteg különbözőség található, viszont ami biztonsággal kijelenthető, hogy ami azonos, az nem más, mint a vállalkozás célja, a vállalkozás kulcs üzenetei és a vállalkozás küldetése, amit minden egyes kommunikációs csatornán és platformon ugyanúgy kommunikálni kell! A különbség csupán annyi, hogy a kommunikációs partner vagy partnereinkhez mért stílusban és kommunikációs eszközökkel tesszük ezt.
A legtöbb esetben sajnos azt a pasztalom, hogy a márkák a különböző felületein (akár online, akár offline) gyakorlatilag ugyanazzal a kommunikáció stílussal, ugyanazokkal az eszközökkel és nagyon gyakran még ugyanazzal a szöveggel is népszerűsítik a termékeiket. És persze ugyanazokat a szavakat használják, ugyanazokat a termékelőnyöket hangsúlyozzák ki a különböző attitűddel rendelkező vásárlói esetében is.
Miért lehet ez probléma?
Azért, mert ezzel a fajta kommunikációval azt feltételezzük hogy minden csatornán és minden platformon ugyanazok az emberekkel fogunk találkozni. És ugyanezen ok miatt nehéz egy ilyen vállalkozásnak átlépni az országhatárokat. Nem engedheti meg magának a vállalkozás azt a luxust, hogy azt feltételezi, hogy akár már csak Bécsben is ugyanazokkal a vásárlókkal fog találkozni a különböző kommunikációs csatornákon és platformokon, mint Győrben vagy Budapesten.
Nagy feladat ezt kidolgozni, megvalósítani és utána folyamatosan update-elni.
Ebben a cikkben a saját véleményemet fogalmaztam meg, nem tisztem megítélni, illetve degradálni más magyar márkákat viszont a meglátásaimat szeretném veletek megosztani.
A következő részben, a piacismeret fontosságáról lesz szó, tartsatok akkor is velem!
Kép forrása: freepik.com