Magyarországon világhíres - 2. rész

A piac ismerete

Ha meghatároztátok a célcsoportot, kiaknáztátok a rendelkezésre álló social és egyéb platformokban rejlő lehetőségeket, és az előző cikk alapján rájöttetek, hogy még több “Magyarországon világhíres” márkával találkoztatok a mindennapjaitok során, akkor rátérhetünk a cikksorozat második részére, ami nem más mint: a piac ismerete.

Ezzel a ponttal kapcsolatban a legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy bátran és határozottan kijelentjük hogy ismerjük a piacot. Ez nem egy konstans dolog, hanem egy folyamatosan változó, folyamatosan alakuló, és a mikro- és makrokörnyezet által folyamatosan befolyásolt ismeret, amit rendszeresen frissíteni kell. Már nagyon régóta nem játszik az a megállapítás, miszerint régen is így csináltuk, most is jó lesz így. Ez nemcsak a vállalkozásban lévő folyamatokra és az azt befolyásoló tényezőkre, hanem a piaci ismereteidre is vonatkozik.

Az előző részben sokszor említett célcsoport meghatározás és célcsoport elemzés itt is bejön, hiszen hogyan másként, ha nem a vásárlóid és célcsoportod vásárlási szokásainak segítségével tudod kiismerni a versenytársaidat. Hacsak nem vagy olyan szerencsés, hogy monopol helyzetben vagy a saját vállalkozásoddal az adott piacon.

Nem azért kell ismerned a piacon lévő versenytársaidat, hogy a legutolsó lépéseit is le tudd követni vagy reagálni tudj rá, hanem a róluk gyűjtött információ alapján tudod még inkább megkülönböztetni magadat, ezáltal kitűnni a termékeddel, szolgáltatásoddal. Így tudsz versenyelőnyhöz jutni, több vevőt szerezni és hosszú távon akár kosárértéket növelni. Persze mindehhez tudnod kell hogy pontosan hova is nyúlj. Mint ahogy említettem, a célcsoportelemzés és annak használata, analizálása elengedhetetlen ahhoz, hogy meghatározd a vállalkozásod unique selling point-jait.

Vegyünk egy példát: Frida almát árul. Nagyon jó minőségű, szép áruja van, rengeteg féle típusú, méretű és színű alma megtalálható a boltjában. Az utóbbi időben azonban észrevette, hogy a forgalma stagnál. Ahhoz, hogy közelebb kerüljön a probléma okához, majd a megoldáshoz, elkezdett adatokat gyűjteni a vásárlóiról és az általa meghatározott célcsoport vásárlási szokásairól. Kiderült hogy az a lokáció ahol Frida boltja üzemel, a vásárlók és a célközönség nagyon szeretik a konyhakész termékeket. Van néhány almát is árusító üzlet, ahol tudnak készen, akár feldarabolt almát is vásárolni viszont annak a minőségével nincsenek 100%-ban megelégedve, de van, hogy mégis inkább ezt választják, hogy megspórolják az alma feldarabolásának idejét. Az adatok alapján Frida, beruházott egy csekély összegű alma darabolóra - olyanra, ami még a csutkáját is kiszedi az almának - és bevezetett egy új szolgáltatást. Aki szeretné, annak a megvásárolt almáit feldarabolja. Természetesen ha csak 2-3 db almáról van szó akkor helyben megcsinálja, viszont akinek esetleg szüksége van nagyobb mennyiség feldarabolására, azt előre kell neki jelezni. Mivel az almái minőségével soha nem volt semmi gond - ezt a vásárló is többször megerősítették - ezért a szolgáltatásért extra díjat is fel tud számolni.

Mi történt Fridával? Felismerte a problémát, körbenézett a piacon a versenytársai körében, megvizsgálta a célközönségének a vásárlási szokásait, visszajelzést kért a vásárlóit, l majd a leszűrt információk alapján kidolgozott egy új szolgáltatást. 

Természetesen ez csak úgy működik, hogy mindenki a saját vállalkozására, saját lokációjára, saját célközönségére és vásárlói visszajelzésére reflektálva készít a akciótervet. A részletek eltérőek tevékenységi körönként, országonként, városonként, sőt akár városrészenként, kerületenként is. 

Ezért van az, hogy ami működik Magyarországon Debrecenben, az már nem biztos hogy működik Győrben, Grázban vagy Párizsban. Hiszen ott is ugyanúgy meg kell szerezni azokat a piaci ismereteket, tapasztalatokat, amik lehetővé teszik azt, hogy megkülönböztessük magunkat a versenytársainktól. Ez egy időigényes folyamat, ami tele van buktatókkal. Sok vállalkozás nem veszi a fáradságot ezekre, és csodálkoznak amikor a bevált praktikák, másik városban, egy másik országban már nem úgy működnek vagy egyáltalán nem működtek. Így lesznek “Magyarországon világhíres” márkák termékek és szolgáltatások.

Kép forrása: freepik.com